Odpowiednie ustawienie balansu bieli, oznaczanego w aparacie skrótem WB (ang. White Balance) może znacząco podnieść jakość wykonanego zdjęcia. Funkcja ta polega na odpowiednim skorygowaniu odstępstw kolorystyki rejestrowanej przez matrycę aparatu, wynikających ze zmiennej temperatury barwowej oświetlenia, w którym robimy zdjęcie.
Światło w różnych warunkach może mieć różne natężenie i kolor. Nazywamy to temperaturą barwową i w zakresie spektrum widzianego występują kolory od czerwonego do niebieskiego. Ludzkie oko potrafi bez trudu dostosować się do rozmaitych warunków oświetleniowych i bez względu na to, czy białą kartkę papieru będziemy oglądać w świetle dziennym czy w świetle świec, nasze oczy będą ją postrzegać właśnie jako białą kartkę papieru. Z aparatami jest już gorzej i w zależności jakie światło pada na fotografowany obiekt, będzie go barwić nieco na czerwono lub niebiesko, w zależności od posiadanej temperatury barwowej.
Współczesne aparaty są wyposażone w kilka zaprogramowanych trybów balansu bieli, które kompensują temperaturę światła w zależności od jego źródła tak, aby biały był jak najbardziej zbliżony do białego widzianego przez nasze oczy.
Powyższy wykres przygotowany przez portal Digital Camera świetnie obrazuje jakie źródła światła mają jaką temperaturę, którą podaje się w Kelvinach. Druga kolumna prezentuje zakres jaki obsługuje funkcja Automatycznego Balansu Bieli (AWB) i jest to przedział od 3000K do 7000K. Jeżeli światło padające na fotografowany temat będzie mieć temperaturę wykraczającą poza ten zakres, automat wbudowany w aparat niestety raczej sobie nie poradzi i zdjęcie będzie mieć zbyt ciepłe lub zbyt zimne odcienie. Jeżeli zdjęcia zapisujemy w RAW to balans bieli możemy bez przeszkód zmienić w np. Lightroomie. Gorzej jest w przypadku zdjęć zapisanych w JPG. Wtedy nie mamy możliwości korygowania balansu bieli w postprodukcji, a korekta kolorów może być bardzo trudna jeżeli nie praktycznie niemożliwa.
Nawet jeżeli fotografujemy w warunkach oświetlenia, którego temperatura mieści się w zakresie 3000K-7000K, AWB może się nieco pomylić. Wtedy warto wybrać jedno z predefiniowanych ustawień, które kompensują temperaturę barwową w odniesieniu do źródła światła. Zazwyczaj możemy wybrać ustawienia dla: światła żarowego, fluorescencyjnego, dziennego, lampy błyskowej, pochmurnego nieba i miejsc zacienionych.
Niektóre aparaty pozwalają na ręczne wybranie temperatury światła w zakresie od 2500K do 10000K, co jest znacznie większym zakresem niż AWB czy presety, a co za tym idzie możemy dokładniej dopasować ustawienia aparatu do rzeczywistych warunków oświetleniowych.
Kolejną opcją jest wprowadzenie własnych nastaw balansu bieli na podstawie wzorca. Zakres temperatury waha się od 2000K do 10000K, a wzorcem zazwyczaj jest tzw. szara karta. Wzorcem może być też biała karta lub coś innego, o ile jest dość jasne i o neutralnej barwie. Pierwszym krokiem jest zrobienie zdjęcia z naszym wzornikiem w warunkach oświetleniowych, dla których chcemy ustawić balans bieli. Następnie w ustawieniach aparatu należy wybrać opcję Ręczy WB (wg wzorca bieli). Trzecim krokiem jest wybranie wykonanego przed chwilą zdjęcia wzorcowego. W ten sposób zostanie stworzony nowy wzorzec balansu bieli, który możemy aktywować w tym samym miejscu, w którym wybieramy pozostałe presety.
Bez względu na to jakie ustawienia wybierzemy, jeżeli zdjęcia rejestrujemy w RAW to nie musimy się za bardzo nimi przejmować, bo zawsze możemy dowolnie zmienić balans bieli w programie graficznym, tak jak w poniższych przykładach.
Niekiedy warto specjalnie ustawić błędny balans bieli aby zabarwić zdjęcie np. na niebiesko i uzyskać w ten sposób ciekawy, artystyczny efekt.